با در نظر گرفتن وزن هر فاز میدان پارس جنوبی از تولید گاز و درصد پیشرفت آن تا پایان دولت دهم مشخص می‌شود که توسعه معادل 17 فاز این میدان، با پیشرفت بیش از 70 درصدی از دولت دهم به دولت یازدهم به ارث رسیده است.

سهم اندک دولت قبل از پیشی گرفتن تولید گاز از قطر/ فازهای پارس جنوبی با پیشرفت 70 درصد تحویل روحانی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی روز واقعه، کانال تلگرام حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق در پستی عنوان کرده که پیشی گرفتن تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر، دستاورد دولت تدبیر و امید بوده است که موجب شده تولید گاز از فازهای این میدان از 280 به 700 میلیون متر مکعب در روز برسد.

یک اصل بدیهی در صنعت نفت وجود دارد که می‌گوید؛ دولت‌ها برای دولت بعد کار می‌کنند و ثمره اقدامات هر دولت در دولت بعدی چیده می‌شود. به بیان دیگر در یک دولت قراردادها امضا شده و کار توسعه میادین شروع می‌شود و در دولت بعد با تکمیل آن، میدان به بهره‌برداری می‌رسد.

در نتیجه سهم دولت روحانی در 2.5 برابر شدن تولید گاز از پارس جنوبی تنها تکمیل پروژه‌هایی بود که با پیشرفت‌های 50 تا 90 درصدی و با منابع مالی مشخص از دولت دهم به دولت یازدهم به ارث رسید و در برخی از فازهای پارس جنوبی، زحمت دولت روحانی صرفا در بریدن روبان قرمز این پروژه‌ها خلاصه می‌شود.

در تصویر 1، درصد پیشرفت فازهای پارس جنوبی در پایان دولت دهم طبق گزارش وزارت نفت آورده شده است. با در نظر گرفتن وزن هر فاز از تولید گاز و درصد پیشرفت آن مشخص می‌شود که توسعه معادل 17 فاز این میدان، با پیشرفت بیش از 70 درصدی از دولت دهم به دولت یازدهم به ارث رسید.

تصویر 1 

در واقع با کمی بینایی و انصاف واضح است که سهم دولت دهم از توسعه پارس جنوبی بسیار بیشتر از دولت یازدهم است، دولتی که همه پروژه‌های کشور را معطل برجام و تحریم کرد.

پایان پیام/  

دیدگاهتان را بنویسید