به گزارش «کانون حقوق بشر ایران»، حسن فیروزی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و در اثر شکنجه شدید به کُما رفته است. اما این سناریو از سوی مسعود کاظمی، یکی از چهره‌های برانداز، تکذیب شد.

اعدامیِ کُما رفته‌، سر از مرز درآورد/ صفر تا صد ماجرای حسن فیروزی

فارس پلاس؛ روایت روز – «کانون حقوق بشر ایران»، کانونی است در آلمان که به مسائل حقوق بشری در ایران می‌پردازد. این کانون در ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۱ از زندانی شدن کسی به نام «حسن فیروزی» در اعتراضات به جرم لیدری خبر داد و گفت که جان او به شدت در خطر است. به گزارش کانون حقوق بشر ایران، حسن فیروزی که بر اثر شکنجه دچار خونریزی داخلی شده، مستقیما از سلول انفرادی به دادگاه برده شد و مجدد به آنجا بازگردانده شد. این کانون در ادامه گفته است که فیروزی یک دختر ۱۸ روزه دارد و این زندانیِ شکنجه شده در سلول انفرادی، برای خداحافظی با دخترش به خانه رفته بود.

یک هفته بعد، کانون حقوق بشر ایران در توییتی اعلام کرد که حسن فیروزی در بازداشت اطلاعات سپاه است و علیرغم تجویز پزشک که باید تحت جراحی قرار گیرد، ماموران اطلاعات سپاه به بیمارستان حمله کرده و او را از بیمارستان ربودند! و به انفرادی منتقل کردند. این درحالی است که اگر فرض کنیم کسی به نام حسن فیروزی توسط ماموران شکنجه شده و در بیمارستان باشد، ماموران برای بازگرداندن او، چه نیازی به حمله به بیمارستان و ربایش دارند؟ آن‌ها به راحتی و بدون ربایش می‌توانستند او را به زندان برگردانند.

این کانون مدعی شده بود که «کلیه چپ فیروزی از بین رفته و دچار خونریزی شدید شده و با همین وضعیت در سلول انفرادی بدون رسیدگی رها شده و احتمال دارد هر لحظه جانش را از دست بدهد». کانون حقوق بشر اعلام کرده بود که فیروزی به بیمارستان منتقل شده بود؛ اما نمی‌گوید کدام بیمارستان که بتوان این ادعا را راستی آزمایی کرد. ضمن اینکه مشخص نیست کانون حقوق بشر چگونه از حال یک زندانی در سلول انفرادی با خبر است؟

شبکه سعودی اینترنشنال نیز در مصاحبه با عضو اتحادیه بین المللی وکلا، با تکرار این ادعا، اعلام کرد که حسن فیروزی تحت شکنجه است.

انتقال حسن فیروزی به مکانی نامعلوم!

کانون حقوق بشر در ادامه با استناد به پیامی ارسال شده، مدعی شد که حسن فیروزی از سلول انفرادی خارج شده و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. اما بازهم مشخص نیست این خبر از کجا ارسال شده و دقیقا به چه نحو مطلع شدند حسن فیروزی به مکانی نامعلوم منتقل شد؟ مگر اینکه خودشان مسئول پرونده باشند!

صدور حکم اعدام حسن فیروزی

در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۱، کانون حقوق بشر اعلام کرد که حکم اعدام حسن فیروزی صادر شده و به خانواده‌اش گفته‌اند یک روز قبل از اجرای حکم خبرتان می‌کنیم و برخی از اعضای خانواده او تصمیم به خودسوزی گرفته اند.

اما کانون حقوق بشر مشخص نمی‌کند که خانواده او کیست و چه کسی این خبر را به کانون داده است؟ چرا هیچ عکسی از پدر و مادرش و یا تصمیم خانواده او برای خودسوزی نیست؟

کانون در ادامه گفته بود که حال حسن فیروزی به شدت وخیم است و برای اجرای حکم اعدام او، «منتظرند کمی بهتر شود». اما کانون توضیح نمی‌دهد چرا وقتی کسی که قرار است اعدام شود، باید حالش خوب باشد تا حکم اجرا شود؟!

تصاویر شکنجه حسن فیروزی

در دی ماه ۱۴۰۱، تصاویری از صورت و بدنی کبود منتشر شد و کانون حقوق بشر آن را تصاویر شکنجه شدن حسن فیروزی دانست. اما اگر کسی در سلول انفرادی در حال شکنجه است و هیچکس به او دسترسی ندارد، پس کسی هم نمی‌تواد از او عکس بگیرد. این تصایر فقط در صورتی می‌تواند صحیح باشد که خود ماموران اطلاعات سپاه از فیروزی عکس گرفته و منتشر کرده باشند!

صوت حسن فیروزی از زندان

اندکی بعد صوتی از حسن فیروزی منتشر شد که خطاب به مردم ایران می‌گفت « یک کاری کنین که یک بار دیگر دخترم را ببینم». «من چه امضا کنم و چه امضا نکنم، این ها مرا می‌کشند» و «دلم می‌خواهد برای آخرین بار، قبل از اینکه بلایی به سرم بیاورند، دخترم را ببینم».  

دیدگاهتان را بنویسید