ترکیه اولین ناو پهپادبر خود را با هدف گسترش قابلیت‌های پهپادها در دریا در بحبوحه افزایش تنش‌های منطقه به آب انداخت.

ترکیه اولین ناو پهپادبر خود را به آب انداخت

به گزارش گروه بین‌الملل روز واقعه، ترکیه اولین ناو پهپادبر و بالگرد نشین خود را روز دوشنبه با هدف گسترش قابلیت‌های پهپادها در دریا در بحبوحه افزایش تنش‌های منطقه به آب انداخت.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» ناو «تی‌سی‌جی آناتولی» فقط می‌تواند هواپیماهای سبک، و بالگردها را در خود جای دهد. این ناو ۲۳۲ متر طول و ۳۲ متر عرض دارد و ۱۴۰۰ پرسنل، خودروهای جنگی و یگان‌های پشتیبانی می‌توانند در آن مستقر شوند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مراسم به آب انداختن این ناو در «استانبول» گفت: «این کشتی به ما امکان می‌دهد در صورت نیازعملیات نظامی و بشردوستانه را در هر گوشه از جهان انجام دهیم. این کشتی را نمادی تحکیم موضع  منطقه‌ای ترکیه می‌دانیم.»

  این ناو در کارخانه کشتی سازی «صدف» در  استانبول توسط یک کنسرسیوم ترکیه‌ای -اسپانیایی بر اساس طراحی ناو ه اسپانیایی «خوان کارلوس اول» ساخته شد. طرح اولیه ترکیه این بود که جنگنده «اف-۳۵ بی» بتواند از باندهای کوتاه‌تر بلند شوند، اما پس از اینکه ایالات متحده ترکیه را به دلیل خرید سامانه‌های دفاعی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه در سال ۲۰۱۹ از پروژه اف-۳۵ بیرون کرد این کشور مجبور شد طراحی این ناو را تغییر دهد. علاوه بر بالگردها، ترکیه قصد دارد بر روی  این ناو جدید پهپاد «بیرقدار تی‌بی»  و جنگنده  بدون سرنشین که هر دو تولید شرکت دفاعی ترکیه «بایکار» هستند وهمچنین هواپیماهای تهاجمی سبک که توسط صنایع هوافضای ترکیه توسعه می‌یابد، مستقر کند. ترکیه دومین ارتش بزرگ ناتو، با سوریه وعراق مرز مشترک و خط ساحلی طولانی در دریای مدیترانه و دریای سیاه دارد. ایران نیز مجهز به ناو پهپادبر است. چندی قبل وبگاه نیروی دریایی آمریکا نوشت ایران با ساخت شناورهای پهپادبر، بر فراسوی خلیج فارس و افزایش قابلیت رزمی تمرکز کرده است.

  «وبگاه نیروی دریایی آمریکا» عکس‌هایی از «کشتی شهید مهدوی» متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در یک اسکله شناور در «مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران» در بندرعباس نزدیک تنگه هرمز نشان داد. این وبگاه نوشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی ایران تاکنون بسیاری از کشتی‌های باری را به کشتی رزمی تبدیل کرده‌اند(جزئیات بیشتر).

دیدگاهتان را بنویسید