مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه خط مستقیم و منظم کانتینری از بندر شمالی به روسیه و کشورهای آسیای میانه برقرار و نمایندگی‌های فعالی در کشورهای مختلف مستقر کردیم، گفت: با خریداری شناورهای متعدد ظرفیت ناوگان دریایی خزر افزایش یافته است.

مدرس‌خیابانی: ظرفیت ناوگان دریایی خزر به ۱۲۵ هزار تن افزایش یافته است

به گزارش روز واقعه از نوشهر، محمدرضا مدرس خیابانی در دومین همایش ملی تمدن دریای، مسیر پیشرفت در نوشهر با بیان اینکه کشتیرانی تجاری با حمل و جابجایی تقریبا ۱۲ میلیارد تن کالا در سال نقش اساسی و راهبردی در توسعه اقتصادی کشورها دارد، اظهار کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک ناوگان ملی و راهبردی که شامل دو دریا در جنوب و یک دریای بزرگ در شمال فعالیت می‌کند. وی به ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار دریایی در کشور اشاره کرد و افزود: این نوار دریایی می‌تواند نقش اساسی در توسعه اقتصادی کشور را بر عهده داشته باشد. مدرس خیابانی تعداد ناوگان ملی در مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را ۱۴۳ فروند با ظرفیت ۵.۱ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این ناوگان در سال گذشته با حمل  ۲۹ میلیون تن از کالاهای مورد نظر ماموریت اساسی در توسعه اقتصاد کشور را عهده‌ دار بوده است.

دومین همایش ملی تمدن دریایی_مسیر پیشرفت وی افزود: یکی از راهبردهای اساسی کشتیرانی در جهت توسعه اقتصادی کشور بحث حمل و نقل ترکیبی و نقش ایفا کردن موضوع کریدور شمال به جنوب با هزار و  ۳۰۹ دستگاه واگن در انواع مختلف و همچنین تعداد ۱۵۰ دستگاه کشنده در جابجایی و حمل و نقل جاده‌ای فعال است. مدرس به با بیان اینکه کشتیرانی ایران از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه دنیا در حوزه اقتصاد فعال است، گفت: از هند، چین، سواحل کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین افریقا، اروپا و آمریکای لاتین و نیز در دریای خزر با بنادر مختلف فعالیت ادامه دارد و به دنبال توسعه آن هستیم. مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به عنوان تحول بنیادین در جامعه دریایی کشور تلقی شود، اظهار کرد: باید استفاده حداکثری از این فرصت بی‌نظیر اتفاق بیفتد. محمدرضا مدرس خیابانی تصریح کرد: علاوه بر برگزاری و اجرایی شدن همایش‌ها باید در ادامه به اقدامات انجام شده نیز بپردازیم. وی با بیان اینکه باید یک کارگروه منسجم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری به کارگیری شود تا وحدت در اجرای این سیاست‌های ارزشمند اعمال شود، گفت: از جمله موضوعات دنبال شده بحث بازار و ایجاد شبکه لجستیک و منسجم در کشور و همچنین بحث نوسازی ناوگان و تامین منابع ملی مورد نیاز است که با همراهی مضاعف ارگان ها و خصوص اجرایی شدن این سیاست‌های ابلاغیه اقدام کنیم. وی با عنوان اینکه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیازمند یک همراهی همه جانبه و انسجامی در راستای پیاده‌سازی این سیاست‌ها در کشور ایجاد شود، عنوان کرد: باید از این از فرصت بی بدیل ایجاد شده در کشور نهایت استفاده را ببریم. وی به ابلاغ صادره در شورای عالی صنایع دریایی به ریاست شخص رئیس جمهور مبنی بر اینکه ناوگان ملی کشور باید نوسازی و بهسازی و در یک برنامه ۱۰ ساله عمر میانگین ناوگان کشتیرانی به حداقل ۱۰ سال برسد اشاره کرد و افزود: این یک فرصتی است تا ما به عنوان ذینفعان حوزه اقتصاد دریا از این ابلاغیه در جهت رونق بخشیدن به اقتصاد دریایی کشور استفاده کنیم.

دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره‌ ) نوشهر همایش ملی تمدن دریایی _مسیر پیشرفت وی به دیگر تلاش مجموعه کشتیرانی کشور جهت رونق بخشیدن به اقتصاد دریایی نسبت به توانمندی داخلی اشاره و بیان کرد: علارغم تلاشی که از سوی گروه کشتیرانی صورت گرفت صنایع داخلی اشتیاقی برای تولید کانتینر نشان ندادند. وی افزود: در راستای حمایت از ساخت داخل و توسعه اقتصاد دریا کشتی سازی اروندان در جنوب کشور را خریداری و ۶ فروند شناور نیز با ماموریت ویژه در این مجموعه ساخته خواهدشد که ساخت این شناورها آزمونی بزرگ برای صنایع کشتی سازی کشور است. مدرس خیابانی ضمن بیان اینکه با حمایت و همت صنعتگران داخلی سوخت کم سولفور در داخل تولید و تامین شد، عنوان کرد: امید داریم با رقابتی شدن قیمت‌ها‌، سوخت تولید داخل را با استفاده از زیرساخت بانکرینگ کشور به بازارهای منطقه‌ای عرضه کنیم. مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: در راستای توسعه کریدور شمال جنوب به دنبال ایجاد شرکت لجستیک هستیم که در سال جاری ۴۸۸ واگن با عدد ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و همچنین ۱۶۲ میلیون دلار در حوزه کانتینر سرمایه‌گذاری کردیم. محمدرضا مدرس خیابانی با بیان اینکه یکی از راهبردهای جدی ما همکاری با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید قطعات، تعمیرات، تولید و سوخت است، گفت: امروز عملیات سوخت، روغن، تعمیرات شناور ما در داخل اتفاق می‌افتند و اما صنایع تعمیراتی حتما باید خود را تجهیز و بروزآوری کنند تا با افزایش سرعت و قیمت های ارائه شده به شناورها قابلیت رقابت در بقیه کشورها را داشته باشد. وی به حضور ۶۷۰ دریانورد خارجی در سالیان پیش در کشور اشاره و اظهار کرد: امروز تقریبا به ۴۹ نفر رسیده است و این تعداد به جهت استاندارها موجود در کشور حضور دارند. مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از راهبردهای جدی را نقش ایفا کردن در کریدور شمال جنوب دانست و گفت: به جهت ویژگی‌های منحصر بفرد کشورمان و از نظر اقتصادی برای کشورهای شرقی مقرون به صرفه است، البته مشروط به آن که به موقع نقش ایفا کرده و سرمایه‌گذاری‌های لازم در این زمینه انجام دهیم.  مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان اینکه بندری را در آستراخان کشور روسیه خریداری کردیم، گفت: صاحب شرکتی هستیم که خدمات بندری ارائه می‌دهد و عهده‌دار ترانزیت جنوب به شمال نیز هستیم. وی گفت: ما مطالعاتی را در زمینه سرمایه‌گذاری در منطقه مکران چابهار جهت اوراق کردن کشتی آغاز و همچنین موضوعاتی برای خط منظم سایر کشورهایی که می‌توانیم از آن استفاده کنیم را در حال برنامه‌ریزی و اجرا هستیم. پایان پیام/۸۶۰۶۱/غ

دیدگاهتان را بنویسید